Patru ani de la mutarea la cer a părintelui mărturisitor Gheorghe Calciu |
(† 21 noiembrie 2010) MOARTEA NU EXISTĂ(extrase din cartea Viaţa părintelui Gheorghe Calciu, Editura Christiana, Bucureşti, 2007)
Acolo unde este mângâierea Duhului
De altfel, în urma operaţiei medicii au confirmat în termeni drastici cuvintele Părintelui, spunând: „Încă trei săptămâni. Atât”. Dar pentru că Duhul este Cel ce dă viaţă, de la data operaţiei Părintele a mai trăit încă aproape şase săptămâni. În afara cancerului, aflat într-o formă foarte avansată, mai suferea cu inima şi rinichii. Scriem aceste lucruri pentru a se înţelege că trupeşte, Părintele era istovit de boală. Era un efort să se ridice, să ţină o cană în mână... Rămâne o taină nedezlegată lumina chipului său, zâmbetul plin de dragoste, bucuria de a dărui celuilalt, de pe patul de suferinţă, ceva din bucuria şi lumina lui Hristos. Omeneşte, aceasta era cu neputinţă. Dar în Filocalie stă scris că acolo unde este mângâierea Duhului, neputinţa şi legile naturale nu mai lucrează.
Un mod evanghelic de a fi Îi mulţumim lui Dumnezeu - şi ne dăm seama că nicicând n-o vom putea face îndeajuns - că nu a ascuns ochilor noştri a vedea în Părintele, mai înainte de toate, un împlinitor al poruncilor Evangheliei în zilele noastre. În lucrurile mari şi importante, precum şi în lucrurile mici, aparent neînsemnate, l-am văzut pe Părintele împlinind şi dând viaţă cuvântului lui Dumnezeu. Îmi amintesc de o întâmplare prea frumoasă şi dragă nouă, care va vorbi de la sine. Într-una din zile, i-am prezentat Părintelui o iconiţă mai deosebită, a Sfântului Mucenic Gheorghe, aurită, într-o cutie şi ea foarte frumoasă. I-am spus că ne-am gândit să i-o dăruim asistentei şefe din partea Sfinţiei sale. Părintele a admirat iconiţa şi după câteva clipe de tăcere ne-a zis: - Ştiţi ce aş face eu…? Eu i-aş da-o unei infirmiere... este una, mai simplă, care nu are dinţi. Cred că ea s-ar bucura mai mult. Ele fac aici cea mai mare umilinţă. Am primit atunci o lecţie vie şi de neuitat despre ce înseamnă mila şi milostivirea. Felul nostru omenesc de a rezolva lucrurile, ca "totul să iasă cât mai bine", era biruit de modul evanghelic al Părintelui de a fi, de a se comporta, mod atât de uman şi de firesc în cele din urmă. Am făcut, desigur, după cum ne-a spus Părintele, iar infirmiera a venit să-i mulţumească cu ochii umezi de lacrimi. Slujirea aproapelui Prin felul său firesc de a se purta, prin smerenie şi iubire, Părintele câştigase încetul cu încetul dragostea tuturor celor din Spital, sau cel puţin respectul lor cald. Îi primea pe toţi cu aceeaşi măsură a inimii, şi pe infirmiere, şi pe brancardieri, şi pe asistente ori doctori... Într-o zi, o asistentă i-a mărturisit: „Părinte, să ştiţi că noi aproape ne certăm între noi, care să vină la salonul dumneavoastră...!”. Şi un alt cadru medical i-a spus: „Părinte, eu vin des pe aici, chiar dacă nu am treabă, pentru că mă simt bine în acest salon. Parcă nici nu sunt la spital, parcă sunt la o mănăstire...!”. Am gândit atunci că Părintele a „încurcat” rugăciunile şi l-am privit puţin contrariată de ceea ce auzeam. Însă apoi, când acea femeie a mărturisit cu voce stinsă şi gravă: „Părinte, eu L-am trădat pe Dumnezeu!”, m-am smerit şi am înţeles că aici era o rânduială de Sus. Părintele a mângâiat-o: „Dumnezeu te iubeşte. Iubeşte-L şi tu, aşa cum te iubeşte El!”. Au mai schimbat apoi alte cuvinte, pe care noi ceilalţi le-am auzit, dar nu le-am priceput... Nu ştim dacă acea persoană mai trăieşte ori nu, însă acum ştim că gestul Părintelui a avut un tainic şi temeinic rost. Altădată, mergând la patul unei tinere topite de boală, cu un cancer evoluat, l-am auzit întrebându-o cu nesfârşită, familială dragoste: "Ce mai faci, draga mea?". Şi am văzut cum, în acele clipe, Părintele devenise în întregime lumină ce îmbrăţişa acea suferinţă. Încrederea în om Tot felul de oameni s-au perindat pe la patul Părintelui: prieteni vechi sau oameni care abia auziseră de sfinţia sa, intelectuali cunoscuţi şi credincioşi anonimi, oameni de afaceri sau foşti politicieni, călugări şi maici... Fiecare cu vorba şi portul său. De multe ori nouă, celor care stăteam lângă Părintele, ne veneau gânduri de felul: „Ce poate să întrebe acesta...? Ce nevoi duhovniceşti are el? Şi tocmai acum, când Părintelui îi este rău... Lasă, că Părintele va termina repede cu el...!”. Însă Părintele nu doar că avea aceeaşi dragoste faţă de toţi, dar avea şi încredere în omul care-i stătea în faţă. Iar această încredere era simţită de celălalt şi lucra în sufletul lui. Îl făcea să devină mai bun, aşa cum de fapt şi era în adâncul său. În mod tainic, atitudinea Părintelui îţi dădea o nădejde vie că Dumnezeu te primeşte şi pe tine, cel cu chip încă urât, murdărit poate de mulţimea fardurilor văzute sau, în adânc, de alte patimi nevăzute. Dragostea sfinţiei sale îţi vestea că Dumnezeu Cel în care poate tu nu crezi încă, crede El în tine. Pentru că fiind un om al durerilor, Părintele ştia că şi păcătoşii se mântuiesc, se pot mântui. Că pocăinţa a deschis raiul şi tâlharilor, şi vameşilor, şi desfrânatelor... Cereţi şi vi se va da Ne este şi mai greu a vorbi despre felul în care se ruga Părintele. Pentru că dincolo de rugăciunile pe care cerea să i le citim, era încă ceva, esenţialul, rugăciunea cea de taină, care nouă ne scăpa... Ca un osândit înaintea Judecătorului De obicei duminica, ori în zilele de sărbătoare, pe la ora zece, Părintele spunea cu smerenie: „Începe Sfânta Liturghie. Dumnezeu să-mi ierte şi mie păcatele!”. Înţelegeam atunci ceea ce ne fusese dat a vedea mai lămurit în urmă cu câteva săptămâni, la un Sfânt Maslu slujit la noi la mănăstire pentru Părintele. Atunci l-am văzut rugându-se în genunchi, în mijlocul bisericii, desculţ şi fără reverendă, ca să poată fi miruit. Stătea ca un osândit la moarte înaintea Împăratului, cerând milă. Citisem despre această atitudine a sufletului la rugăciune la Sf. Simeon Noul Teolog, dar acum vedeam asta înaintea ochilor noştri... Ştiu că smerenia Părintelui a înmuiat atunci inimile noastre şi a aprins şi în noi focul rugăciunii. Ştiu că au curs multe lacrimi. Ştiu că nimeni nu s-a putut mişca din loc, iar a face atunci o fotografie, ne-ar fi părut un sacrilegiu, şi cu siguranţă ar fi fost. Era atâta măreţie în smerenia Părintelui! Mai târziu, în timpul Sfintei Liturghii, cineva l-a fotografiat pe Părintele în genunchi, în amintirea acelui Sfânt Maslu. De aceea, ori de câte ori sfinţia sa se ruga ca Dumnezeu să-i ierte păcatele, îmi aminteam de pocăinţa Prorocului David: „fărădelegea mea eu o cunosc şi păcatul meu înaintea mea este pururi”. Am regretat mult că nu l-am întrebat vreodată pe Părintele despre rugăciune, despre pocăinţă şi că m-am lipsit astfel de o aşa comoară de învăţătură. Însă sfinţia sa ne-a arătat prin faptă ce este rugăciunea, vorbindu-ne fără cuvinte. Pentru că destul cu adevărat ne-a fost să-l vedem în acele clipe.
Cum să ne cerem iertare În acelaşi salon cu Părintele a stat pentru câteva zile un alt bolnav, căruia toată lumea i se adresa cu „domnule general”. Era de fapt medic militar cu gradul de general. Personalul spitalului îi arăta foarte multă atenţie. Avea o stare destul de accentuată de nelinişte din cauza bolii şi suporta cu greu pelerinajul ce avea loc zilnic la patul Părintelui. Poate asta se datora şi faptului că era mai străin de viaţa Bisericii. Într-o zi, până să ajung în salon, am fost atenţionată că domnul general tocmai avusese o ieşire din fire zgomotoasă faţă de vizitatorii Părintelui... M-am îngrijorat pentru situaţia creată, gândind că astfel de momente nu-i pot face decât rău Părintelui. Noi, cu dragostea noastră, îl puneam în situaţii tare grele... M-am oprit în dreptul uşii şi am privit înăuntru prin geamurile mari. Erau numai ei doi. Părintele m-a văzut şi imediat mi-a făcut semn cu mâna să intru. M-a binecuvântat, i-am sărutat mâna şi mi-a şoptit cu durere în glas: - Maică, să ştii că am rezolvat problema cu domnul general. L-am rugat să mă ierte şi m-a iertat. I-am spus că sunt un om bătrân şi bolnav, pe patul de moarte şi nu vreau să mă duc pe lumea cealaltă lăsând pe cineva cu vreo supărare din cauza mea. Şi l-am rugat să mă ierte pentru cele ce s-au întâmplat! Smerenia Părintelui m-a copleşit. L-am atunci văzut trăindu-şi cu durere, în mod real, vinovăţia. Aceasta a fost singura suferinţă pe care am citit-o pe chipul Părintelui în decursul şederii la spital. Mai târziu, domnul general ne-a mărturisit: - Ştiţi că am avut o discuţie foarte frumoasă cu Părintele. Mi-am dat seama că e un om extraordinar! Rugaţi-vă şi pentru mine, că e greu...
Pilda de necăutare la faţă În dragostea sa cea mare pentru oameni, am remarcat totuşi că Părintele nu se formaliza în faţa nimănui. Rar începea el o conversaţie, lăsând celuilalt primul cuvânt. Erau şi medici – puţini, e adevărat - care veneau, se uitau în foaia de observaţie, îl priveau şi plecau. Poate din sfiiciune. Acestora nici Părintele nu le spunea nimic, nici un singur cuvânt protocolar. L-am auzit în schimb de multe ori intrând în vorbă bucuros cu infirmierele care veneau să spele pe jos şi întrebându-le cu nesfârşită smerenie: “Ce mai faceţi, doamnă?”, sau “Bună ziua doamnă, aveţi o zi grea?”. Era în glasul lui atâta dragoste, încât nu puteai să nu te umileşti. Infirmierele se emoţionau şi roşeau de fiecare dată. Părintele preţuia foarte mult munca lor şi a asistentelor. Vedea slujirea bolnavilor ca pe o slujire a lui Hristos. Adesea le spunea: “Voi staţi cel mai mult cu bolnavii. Mai mult decât doctorii, mai mult decât preoţii…”. Răspunzând la întrebări de tot felulÎn general, Părintele nu se grăbea să ofere sfaturi sau să-şi dea cu părerea. Vorbea mai mult nevorbind, căci felul său de a fi era cea mai înaltă pledoarie a trăirii Evangheliei. Iar când era întrebat, cuvântul său avea măsura adevărului, a iubirii şi smereniei. Într-o zi, cu îndrăzneala celui căruia i se pare că năzuieşte spre cele duhovniceşti, l-am rugat: - Părinte, spuneţi-mi un cuvânt despre naşterea din nou, despre omul nou de care vorbeşte Evanghelia! Aproape fără a aştepta să-mi termin, Părintele mi-a răspuns: - Tu mă întrebi despre omul cel nou, dar eu altceva voiam să-ţi spun: Să nu ucidem dragostea lui Dumnezeu din noi! Îmi place foarte mult capitolul 13 de la Corinteni, foarte mult… Să nu ucidem dragostea lui Dumnezeu din sufletul nostru. Şi o ucidem printr-o mânie, printr-o discuţie contradictorie - mă refer, bineînţeles, la nivelul gândurilor - printr-o afirmare orgolioasă a calităţilor noastre, printr-o trufie, printr-o îndreptăţire, prin atâtea şi atâtea gânduri rele ce pot veni… Ca un cunoscător al inimilor şi ucenic al Celui ce n-a venit să judece lumea, Părintele mi-a vorbit cu multă fineţe despre cele ce erau înlăuntrul sufletului meu. Şi mai ales a ţinut a întări că dragostea este ultimul ţel al tuturor nevoinţelor noastre. Că orice sistem filozofic, oricât de bine intenţionat s-ar pretinde, şi orice asceză, oricât de omorâtoare de sine ar fi, nimic sunt fără de dragoste. * Altădată cineva l-a întrebat: - Părinte, cum să facem ca să dobândim rădăcini duhovniceşti proprii, pentru că pe de o parte facem parte dintr-o generaţie fără de rădăcini, iar pe de altă parte mai avem şi patimi personale? - Nu se poate fără harul rugăciunii. Şi aici e nevoie de credinţă şi stăruinţă. Pe urmă trebuie pocăinţă, jerfire de sine şi să te vezi pe tine cel mai nevrednic dintre toţi oamenii. * - Cum să fac, Părinte pentru a nu-mi mai pune nădejdea în oameni, ci în Dumnezeu, sau cum să lupt cu această slăbiciune a sufletului de a fi sprijinită omeneşte? Părintele a tăcut câteva clipe şi apoi, pierzându-şi privirea într-un trecut îndepărtat, a spus: - Eram în cea de a doua detenţie, torturat de multă vreme, fizic şi psihic. Nu mai ştiam nimic de familia mea. Mi se repeta mereu însă că soţia mea m-a părăsit şi a divorţat de mine. Că Andrei, copilul meu, mă urăşte şi spune că-i este ruşine cu un astfel de tată. Că elevii de la Seminar mă blesteamă că le-am stricat viitorul. “Toţi te-au părăsit, chiar nu înţelegi…?!”, îmi spuneau. Zi de zi îmi repetau asta. Şi veneau cu dovezi, încât părea adevărat… La un moment dat, mintea mea nu a mai putut şi a cedat. Eram aproape de nebunie. Mă simţeam părăsit de toţi. Într-o noapte, cu ultimile puteri am chemat-o pe mama mea: “Mamă, mamă, oare şi tu m-ai părăsit…?!“… Mama fusese o femeie foarte credincioasă, un chip de sfântă laică. Iar în noaptea aceea mama mi-a apărut în vis. Însă avea chipul întunecat şi trist, cum n-o văzusem niciodată. Ea era mereu luminoasă. Şi m-a certat: “Cum ai putut să crezi că te-am părăsit?!”. M-am trezit şi am înţeles că acea descurajare şi îndoială a mea era un păcat. A doua zi, aşa a rânduit Dumnezeu, a venit soţia la mine. I se dăduse vorbitor. Şi atunci am aflat că toată lumea mă iubea, era alături de mine, şi ea, şi copilul, şi elevii mei. Răul fusese doar în mintea mea. Aşa şi acum. Gândurile sunt anchetatorii care ne şoptesc cele rele. Mai târziu am înţeles că nu nădăjduirea în oameni era un păcat, aşa cum gândeam eu, ci îndoiala. Că viaţa în Hristos înseamnă şi că aproapele este alături de noi, cu puţinul ori cu bogăţia sa sufletească, ca un om. Că gândurile de părăsire, de îndoială, erau nişte anchetatori mincinoşi. Şi poate, mai ales, că tăria dragostei este nădejdea. * - Părinte, cum vom şti să discernem? - Să te rogi lui Dumnezeu. Iar Dumnezeu îţi va da toate descoperirile. Era într-o lavră un călugăr cu viaţă plăcută lui Dumnezeu. Dar vrăjmaşul mântuirii noastre a urzit o ispită asupra lui. O tânără care-şi stricase fecioria şi era însărcinată l-a acuzat pe acest părinte că el ar fi necinstit-o. Toţi fraţii din mănăstire s-au grăbit să-l judece şi să-l alunge. Femeia aceea a venit chiar la mănăstire, împreună cu alţi oameni, ca să-l bată pe călugăr. Dar mâinile celui ce a încercat să facă aceasta s-au uscat pe loc. După toată tulburarea, fratele a fost izgonit şi s-a retras într-un loc pustiu, neştiut de nimeni. Dar când să nască acea femeie, nu a putut până ce nu a mărturisit pe adevăratul tată al copilului, care era un tânăr oarecare din cetate. Atunci fraţii au alergat la călugărul izgonit, rugându-l să-i ierte şi să se întoarcă la mănăstire. Acesta le-a răspuns: ”De iertat vă iert, pentru dragostea lui Hristos. Dar înapoi în mijlocul vostru nu mă mai întorc, pentru că nu aţi ştiut a deosebi lucrurile lui Dumnezeu de lucrurile oamenilor”. * - Părinte, aceea care are în mănăstire ascultarea de a conduce strana, cum să se comporte cu surorile? Sunt uneori momente când e greu să-i aduni pe toţi, unii vor să se roage retraşi într-un colţ, alţii se simt rău… Ce să faci, să mergi să-i aduni, să le faci observaţii… Care atitudine e mai potrivită? Părintele zâmbeşte vesel şi-şi trece mâna prin părul alb: - Toţi dirijorii de strană sunt aşa, mai nervoşi… Pentru că muzica psaltică cere multă disciplină. Trebuie să le spună maicilor că această cântare a lor este ca rugăciunea îngerilor din cer. Este o rugăciune foarte mare. Pe urmă, când se întâmplă mici neînţelegeri, acea maică să meargă prima şi să-şi ceară iertare. Să nu forţeze pe nimeni să stea în strană, dar să spună cântăreţilor că acolo e o rugăciune mare, îngerească. Şi dacă maicile nu vor să vină, să nu vină… * - Părinte, cum să ajutăm un suflet necăjit? - Sufletul omenesc e o taină. Şi dacă celălalt nu-ţi deschide uşa ca să intri, nu poţi intra. Unii se sfiesc dintr-o anumită pudoare… Ceea ce poţi face e să te rogi Maicii Domnului. Rugăciunea la Maica Domnului ajută mult. * - Părinte, anul viitor, la Sibiu va fi o mare întâlnire ecumenică… Părintele îşi face cruce şi rosteşte încet, dar grav: - Să nu le ajute Dumnezeu! - Dar noi ce atitudine trebuie să avem? - Nu demonstraţii, zice Părintele liniştit. Dar să ne rugăm pentru asta, să nu le ajute Dumnezeu. * Un tânăr care terminase Medicina l-a întrebat dacă să se însoare sau să rămână celibatar şi să se dedice cu totul îngrijirii bolnavilor. Părintele i-a răspuns: - Dacă nu te însori, crezi c-ai să fii un doctor mai bun? Însoară-te! * O tânără l-a întrebat dacă să meargă la mănăstire imediat ce termină facultatea, iar Părintele i-a zis: - Mai stai doi ani în lume, ia-ţi un servici şi dacă în tot timpul acesta te gândeşti la mănăstire, înseamnă că eşti de mănăstire. Dacă îţi trece dorul de mănăstire, înseamnă că nu eşti de mănăstire. Slujba de pomenire la Biserica „Sf. Mare Mucenic Gheorghe” din St. Hubert (Canada). |